Mitä asiakas näkee myymälässä ensimmäisenä, kun hän menee ostamaan lähes mitä tahansa tuotetta? – Pakkauksen. Kun mietitään tuotesuunnittelua, niin pakkaus tulee aika monelle melkolailla viimeisenä mieleen. Eikä siinä mitään vikaa. Jotta pakkaus voidaan suunnitella oikein, pitää ollakin tuote valmiina. Pakkaus tulee suunnitella aina tuotteen ja käyttötarkoituksen mukaan. Joillekin tosin voi tulla jopa yllätyksenä, että ainiin pitikö tähän saada joku laatikko.
Sitten joku fiksusti ajattelee, että nykyään kaikki ostetaan netistä ei siellä mitään pakkauksia katsota. Siihen voisi vastata, että itseasiassa kyllä verkosta näkee aika monen brändin pakkauksia. Unboxing on melko suosittu YouTubessa ja muissa blogeissa. Yleisesti voidaan sanoa, että mikäli pakkaukseen on panostettu, se lisää tuotteen WAU-efektiä.
Katso Hakakansion pakkausvaihtoehdot
Miten suunnittelussa pitää sitten edetä, jotta päästään helposti tuotantoon ja saadaan sellaiset pakkaukset, kuin on alun perin suunniteltu? Lähtökohtaisesti pitää olla tiedossa seuraavat asiat:
*mitä pakataan
*mikä on pakkauksen käyttötarkoitus
*minkä tasoinen pakkauksen tulee olla
*montako pakkausta tarvitaan
Kun pakkausta lähdetään suunnittelemaan, tulisi rakennesuunnittelijalla olla kädessään itse pakattava tuote, jotta saadaan kaikki mitat heti kohdalleen ja tuote on halutulla tavalla kiinnitettynä pakkaukseen.
Tuotteen käyttötarkoitus voi olla esim. postitukseen soveltuva, jolloin pakkauksesta haetaan tukevuutta ja postituksen kestävää materiaalia tai myymäläpakkaus, jolloin pakkauksella halutaan erottua kilpailijoiden tuotteista.
Pakkauksen taso määräytyy osaksi myös käyttötarkoituksen mukaan, mutta myös siitä minkälaista painojälkeä halutaan saavuttaa. Tuleeko pakkaukseen foliopainatuksia, erikoislakkauksia tai halutaanko materiaali päällystää muovikalvolla, jolloin siitä tulee kestävämpi? Pakkauksen taso määrää myös osaksi, minkä hintainen pakkauksesta muodostuu.
Määrä! On erittäin tärkeää tietää, mitä määrää lähdetään tekemään. Määrän vaikutus hintaan ja pakkauksen teknisiin ratkaisuihin on erittäin suuri. Pienimmissä määrissä esim. 50-100-300-500 yksikköhinta muuttuu merkittävästi. Kun mennään suurempiin määriin 10 000 tai yli 100 000, niin hinnan vaikutus per kpl ei ole enää läheskään niin suuri kuin pienissä määrissä.
Ja vielä lopuksi sellainen muistutus, että älä ammu pakkauksella yli. Pakkauksen tulee olla tuotteen ja brändin näköinen sekä vastata käyttötarkoitustaan.
Markus Hakala
Rakennesuunnittelija
Hakakansio
Tehdas