Onko niin, että ei uskalleta olla erilaisia kuin muut vai johtuuko se vaihtoehtojen puutteesta? Tätä olen miettinyt jo pidemmän aikaa ja ehkä se on näitä kumpaakin. Tähän vielä lisättynä se, että ehkä pakkausta ei osata aina nähdä tarpeeksi tärkeänä, jotta siihen panostettaisiin tuotteen ansaitsemalla tavalla. Ja niin, toki poikkeuksiakin löytyy onneksi useita.
Itse tuote mikä pakataan, on tietenkin kaiken lähtökohta, mutta tuotteistaminen on ainakin lähes yhtä tärkeää mielikuvan synnyttämiseen. Toki tuotteistaminen on paljon muutakin kuin pakkaus, mutta pakkauksella on iso merkitys ensimmäisten mielikuvien muodostumiseen tuotteesta. Mikäli tuote on sellainen, joka valitaan kaupan hyllyltä pakkauksen merkitys vain kasvaa.
On aloja, joille on muodostunut käytännöksi pakata tuote tietynlaiseen pakkaukseen. Esimerkkinä voidaan käyttää korupakkauksia, jotka siis suurimmaksi osaksi ovat rasioita, joihin on painettu korun tekijän logo. Korupakkauksissa vain harva suomalainen brändi yrittää erottautua muista. Niin suuret kuin myös pienet korujen valmistajat käyttävät näitä rasioita, eikä osaa edes kuvitella muuta vaihtoehto. Toki pitää myöntää, että rasia on erittäin käytännöllinen ja tyylikäs korupakkauksena, mutta tässä olisi jollain mahdollisuus tehdä asioita toisin, kunhan rohkeutta ja kokeilunhalua riittää. Melkeinpä jo materiaali valinnoilla olisi mahdollisuus erottautua tällä alalla.
Esimerkkinä toimivasta ja brändin mukaisesta pakkauksesta voidaan nostaa Viilu Jewelry. Heillä on omaleimaisen näköiset pakkaukset, jotka mielestäni täydentävät hyvin mielikuvaa tuotteista. He ovat tehneet hyvää työtä valitessaan pakkauksen värit ja materiaalit.
Pakkausta suunniteltaessa onkin tärkeää miettiä yhteensopivuutta brändin ilmeen kanssa. Ei ole oikeastaan mitään mieltä tehdä erityisen hienoa ja erikoista pakkausta jos se ei kävele käsikädessä brändin kanssa.
Toinen ala missä pakkaukset ovat myös kaavoihinsa kangistuneet ovat puhelimet. Monet valmistajat käyttävät kaikki samoja rasioita kuin koruteollisuuskin. Lähtökohtaisesti näitä kaikkia sanotaan iphone tyylisiksi pakkauksiksi, joten luulisi, että muilla olisi halua kehittää jotain oman näköistä. Toki eihän Apple ole tätä keksinyt ja kaikilla on oikeus käyttää näitä rasioita, mutta silti…
Lähtökohtaisesti kaikessa pitäisi miettiä se jokin ”omajuttu”, jota lähteä viemään eteenpäin.
Markus Hakala
Hakakansio
Tehdas